zondag 18 november 2012

Oh so retro

Ongeveer een jaar geleden kocht mijn lief een pracht van een kever. Daar kan een retro-dekkentje-met-granny-squares niet in ontbreken, dacht ik.

Het boek 'Granny squares haken' lag niet veel later in de brievenbus. Hieruit bleek dat de mogelijkheden met zo'n simpel lapje onbeperkt zijn. Op het wereld-wijde-web heb ik uit het (over)aanbod aan you-tube-filmpjes en patronen toch nog veel opgestoken. En dankzij de extra tips van hét brei-haak-en-naai-wonder Servien heb ik uiteindelijk de knoop doorgehakt: ik ga een dekentje bij elkaar haken!
Trouwens onlangs mocht haar blog 'gelukkig in de jaren zestig' nog 3 kaarsje uitblazen. Dat er nog vele gelukkige jaren mogen volgen! Haar creativiteit werkt echt aanstekelijk, ik kan het iedereen warm aanbevelen.


Een half jaar geleden ben ik de veritas binnengestapt en heb ik 5 vrolijke kleuren gekocht plus een gebroken wit voor de randen.
De wiskundige in mijn (uit lang vervlogen tijden) vroeg zich dan ook meteen af hoeveel lapjes ik zou kunnen maken als ik telkens 3 verschillende kleuren zou combineren. Wel, met 3 kleuren kan je 6 verschillende lapjes maken en uit ondervinding zijn er 10 kleurencombinaties mogelijk. Dit maakt dat 1 reeks uit 60 verschillende lapjes bestaat. Momenteel hangt 1 reeks aan elkaar, een 2de vormt bijna 6 stroken, een 3de en 4de reeks liggen te wachten in de koffer en een 5de is in de maak. Aangezien ik bijna dagelijks met de bus naar het werk rij, vordert het dekentje sneller dan verwacht en is een busrit ook zo om. Ondertussen ben ik al een aantal keren wol bij gaan halen, benieuwd hoever ik ermee ga geraken.

Mijn lief zit trouwens ook niet stil, de werken aan zijn kever vorderen langzaam maar zeker. Ik ben benieuwd of het dekentje bij de eerste rit aanwezig zal zijn..

Geen opmerkingen: